رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

مشخصات بلاگ
رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

دکتر محمّد حیدری ملایری ، اخترفیزیکدانِ ایرانی نِپاهشگاه پاریس یکی از دانشمندان سرشناس جهانی در رشته هایِ اخترفیزیک و اخترشناسی ست. کشف ها و دستاوردهایِ ایشان شناخته ی دانشمندان و پژوهشگران جهان است . دکتر حیدری ملایری فزون بر اخترشناسی و اخترفیزیک فعالیت های گسترده ای در زمینه ی واژه سازی علمی فارسی و زبان شناسی دارند . دستاورد این فعالیت ها فراوا ( فرهنگ ریشه شناختی اخترشناسی و اخترفیزیک ) است . در این فرهنگ سه زبانه ، زبان فارسی هم پایِ دو زبان تراز یک جهان ، فرانسه و انگلیسی ، به پیش می رود . دلیل این هم پایی که نشان دهنده ی توان زبان پارسی است پدیدآوردن راژمانی ( راژمان = سیستم ) گسترده از وندها و ستاک ها ، بهره گیری از زبان های مادر فارسی و نیز بهره گیری از گویش های ایرانی است . به زبان دیگر ، دکتر حیدری ملایری در فرهنگ خود توانایی زبان پارسی را به اثبات رسانده است . این وبلاگ نخستین و تنها رسانه ی پارسی زبان دکتر حیدری ملایری است . در واقع این بلوگ دالان ارتباطی دوستداران دکتر حیدری ملایری با ایشان است . تازه ترین وِتار ( مقاله ) های ایشان ، متن سخنرانی ها و ... در این مکان نشر داده خواهند شد .

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

از ادیب سلطانی چه خبر ؟

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۶:۲۳ ب.ظ

رضا داوری اردکانی به دیدار استاد میرشمس الدین ادیب سلطانی رفت
این دیدار با حضور رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران، علی اصغر مصلح، رئیس دانشکده ادبیات و زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، الستی معاون فرهنگی و موسوی‌کوهپر معاون توسعه ‌مدیریت‌ و منابع بنیاد ملی نخبگان صورت گرفت و اساتید در جریان روند درمان استاد ادیب سلطانی قرار گرفتند.

ادیب‌سلطانی با ابراز خوشحالی بسیار از دیدار  داوری اردکانی و تشکر از مسئولان و معاونان بنیاد ملی بنیاد ملی نخبگان، بر لزوم ارج نهادن به شخصیت‌های فاخر کشور و قدرشناسی از آنان تأکید کرد و گفت: ایران سرزمین بزرگان فرهنگ و هنر و علم است و هر شهر و روستای آن زادگاه چهره‌های بزرگ است که حتی شهرت جهانی نیز دارند.

استاد ادیب‌ سلطانی در ادامه به ویژگی‌های منحصر به فرد زبان فارسی اشاره کرد و گفت: تئوری‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه تنها با زبان فارسی می‌توان شعر سرود. نظم زبان فارسی در بین تمام زبان‌ها شاخص و سرآمد است. به معنایی می‌توان ادعا کرد زبان فارسی بهترین الگو برای زبان جهانی است.

وی ادامه داد: نویسنده کتاب language وقتی با زبان فارسی مواجه می‌شود، می‌گوید Persian high Prestige. این عبارت قدر و منزلت زبان فارسی را نشان می‌دهد. امروز همه دنیا به صلابت و زیبایی شعر فارسی اذعان دارند و این اشعار به حدی با روح آدمی عجین است که حتی مردمان زبان‌های غیرفارسی نیز به خوبی می‌توانند زیبایی صورت و مفهوم آن را درک کنند. به عنوان مثال امروز شعر مولانا در امریکا پرفروش‌ترین کتاب است و یا رباعیات خیام پس از انجیل پرتیراژترین کتاب در کشورهای مسیحی است.

وی با بیان اینکه هر ایرانی باید به ملیت و سرزمین خود ببالد، تصریح کرد: نباید منفی‌باف بود و فقط جنبه‌های منفی فرهنگ را دید. فرهنگ سرزمین ایران به حدی غنی و فاخر است که همواره باید به ایرانی‌بودن خود افتخار کنیم.

داوری اردکانی نیز در این دیدار در سخنانی با اظهار خوشوقتی از بهبود وضع سلامت دکتر ادیب سلطانی، ایشان را صاحب نظری خواند که دانش و آزادگی را توأم دارد و او  را مثال و اسوه اهل دانش و فرهنگ خواند و از اینکه ایشان را ملاقات کرده و چند دقیقه ای از محضرشان بهره‌مند شده است، اظهار خوشحالی کرد.

در پایان این عیادت، رضا داوری‌ اردکانی به منظور پاسداشت شخصیت علمی- فرهنگی استاد میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی و تقدیر از خدمات و آثار کم‌نظیر ایشان لوحی از طرف بنیاد ملی نخبگان به استاد ادیب سلطانی اهداء کرد.

براساس این گزارش، میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی؛ پزشک، فیلسوف، زبان‌شناس، نقاش، نویسنده و مترجم متون ادبی و فلسفی است که در سال 1310 دیده به جهان گشود.

ترجمه منطق ارسطو، سنجش خرد ناب کانت و همچنین رساله منطقی- فلسفی ویتگنشتاین به زبان فارسی تنها بخشی از خدمات ارزنده این استاد شاخص است. ایشان به‌زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، یونانی، عربی، ایتالیایی، روسی، عبری، ارمنی، لاتین، پهلوی، اوستایی و زبان‌های پارسی باستان مسلط است.

گاهداد خبر : 19 / 12 / 1394

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۹
مجتبی ذوالفقاری

نظرات  (۱)

درود به جان مبارک ایشان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">