رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

مشخصات بلاگ
رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

دکتر محمّد حیدری ملایری ، اخترفیزیکدانِ ایرانی نِپاهشگاه پاریس یکی از دانشمندان سرشناس جهانی در رشته هایِ اخترفیزیک و اخترشناسی ست. کشف ها و دستاوردهایِ ایشان شناخته ی دانشمندان و پژوهشگران جهان است . دکتر حیدری ملایری فزون بر اخترشناسی و اخترفیزیک فعالیت های گسترده ای در زمینه ی واژه سازی علمی فارسی و زبان شناسی دارند . دستاورد این فعالیت ها فراوا ( فرهنگ ریشه شناختی اخترشناسی و اخترفیزیک ) است . در این فرهنگ سه زبانه ، زبان فارسی هم پایِ دو زبان تراز یک جهان ، فرانسه و انگلیسی ، به پیش می رود . دلیل این هم پایی که نشان دهنده ی توان زبان پارسی است پدیدآوردن راژمانی ( راژمان = سیستم ) گسترده از وندها و ستاک ها ، بهره گیری از زبان های مادر فارسی و نیز بهره گیری از گویش های ایرانی است . به زبان دیگر ، دکتر حیدری ملایری در فرهنگ خود توانایی زبان پارسی را به اثبات رسانده است . این وبلاگ نخستین و تنها رسانه ی پارسی زبان دکتر حیدری ملایری است . در واقع این بلوگ دالان ارتباطی دوستداران دکتر حیدری ملایری با ایشان است . تازه ترین وِتار ( مقاله ) های ایشان ، متن سخنرانی ها و ... در این مکان نشر داده خواهند شد .

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

پیشوند ترا

جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۲۲ ق.ظ

ترا یکی از پیشوندهای پرکاربرد پارسی است. این پیشوند را فرهنگستان دوم از لابلای واژگان فراموش شده ی زبان های باستانی ایران بدر کشید و از آن در ساخت بسیاری ترم های دانشی بهره برد. ترا به چِمار (معنی) از این سو به آن سو است و در برابر Transe لاتین به کار می رود. ترم های زیر با بهره گیری از این پیشوند ساخته شده اند.


ترابری : از این سو به آن سو بردن،  حمل و نقل
ترانما   : چیزی که آن سویش نمایان باشد. شفاف
ترامون : اندازه ای از این سو به آن سو، قطر
تراداد : آن چه از آن سوی تاریخ (گذشته) به این سو (اکنون) رسیده است. رسم
تراگسیل : گسیل داشتن از این سو به سوی دیگر، انتقال
تراوژ : ترا + وژ، ورتایِ واز (در پرواز) هموگِ transfer
ترافرازنده : استعلایی، آن چه به بالا می رود. ترا + فرازنده (بالارونده)
ترانهادن : از این سو به آن سو نهادن
ترادیس : از این دیس (فورم) به آن دیس(دیس یافورم دیگر) رفتن
ترازبانش : از این زبان به زبان دیگر شدن، ترجمه
تراتاب : ویژگی ای از ماده که گذر نور از خود را می پرزامد، اما نه به گونه ای که چیزهایی که در سوی دیگرش قرار دارند به خوبی دیده شوند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۱
مجتبی ذوالفقاری

نظرات  (۷)

خیلی ممنون از اطلاعاتتون
۱۶ آذر ۹۶ ، ۱۰:۰۰ علیرضا عروه
 معنای تراکنش چیست ؟
پاسخ:
عملیات که انگلیسی اش transaction هست
درود بر شما
من امید دارم که از واژه سازی و واژه پردازی شما بسیار بهره ببرم.   م.پوریان   نهاوندی
سلام. ممنون از سایت پر بهای شما
به نظر میرسد که "ترا" + بن مضارع+ ش،  اسم کار (اسم مصدر)  میسازد ؛ بنابراین واژه "ترازبانش"  به نظر می‌رسد که ساختار درستی ندارد، زیرا "زبان" اسم است، نه ریشه فعل. اما "ترازبانی" به نظر درست تر می نماید. (ترا+ بن مضارع +ی"
سلام. ممنون از سایت پر بهای شما
به نظر میرسد که "ترا" + بن مضارع+ ش،  اسم کار (اسم مصدر)  میسازد ؛ بنابراین واژه "ترازبانش"  به نظر می‌رسد که ساختار درستی ندارد، زیرا "زبان" اسم است، نه ریشه فعل. اما "ترازبانی" به نظر درست تر می نماید. (ترا+ بن مضارع +ی"

درود بر شما

تازه فهمیدم فردیس یعنی فر + دیس (با فردیس زیاد کار نداشتم اگرچه  باید گفت اسمش با مسمایش سازگاری معناداری ندارد!) و از آن بدتر تازه فهمیدم دگردیسی یعنی دیگر + دیس + ی  به چه معنی بوده است! و تراریخت یک ترکیب کاملا فارسی است (گمان میکردم ترا یک پیشوند لاتین است مثل ترابایت!) و از این دست خیانت‌های استادان به زبان فارسی که همیشه این معادل‌های زیبا را تحقیر می‌کردند چون خودشان هم معنی‌اش را نمی‌دانستند.

سلام. از اینکه با وبلاگ شما اشنا شدم خیلی خوشحالم .. کار جدیدی را انجام می دهید . خدا قوت .
متاسفانه هم نحوه نگار شدر دنیای مجازی تغییر کرده و هم اینکه معادل های فارس بعضی کلمات هنوز ایجاد نشده ----
-
یک مطلب جدید با موضوع"یک روز بدون موبایل را تجربه کنید " در وبلاگم منتشر کردم. خوشحال میشم بیاید و نظرتان را بیان کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">