رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

مشخصات بلاگ
رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

دکتر محمّد حیدری ملایری ، اخترفیزیکدانِ ایرانی نِپاهشگاه پاریس یکی از دانشمندان سرشناس جهانی در رشته هایِ اخترفیزیک و اخترشناسی ست. کشف ها و دستاوردهایِ ایشان شناخته ی دانشمندان و پژوهشگران جهان است . دکتر حیدری ملایری فزون بر اخترشناسی و اخترفیزیک فعالیت های گسترده ای در زمینه ی واژه سازی علمی فارسی و زبان شناسی دارند . دستاورد این فعالیت ها فراوا ( فرهنگ ریشه شناختی اخترشناسی و اخترفیزیک ) است . در این فرهنگ سه زبانه ، زبان فارسی هم پایِ دو زبان تراز یک جهان ، فرانسه و انگلیسی ، به پیش می رود . دلیل این هم پایی که نشان دهنده ی توان زبان پارسی است پدیدآوردن راژمانی ( راژمان = سیستم ) گسترده از وندها و ستاک ها ، بهره گیری از زبان های مادر فارسی و نیز بهره گیری از گویش های ایرانی است . به زبان دیگر ، دکتر حیدری ملایری در فرهنگ خود توانایی زبان پارسی را به اثبات رسانده است . این وبلاگ نخستین و تنها رسانه ی پارسی زبان دکتر حیدری ملایری است . در واقع این بلوگ دالان ارتباطی دوستداران دکتر حیدری ملایری با ایشان است . تازه ترین وِتار ( مقاله ) های ایشان ، متن سخنرانی ها و ... در این مکان نشر داده خواهند شد .

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است


تعطیل رسمی (Holiday)
 روزی را گویند که به دلیل هم زمانی با یک رخداد مقدسِ ملی (مانند نوروز) یا دینی (مانند محرم) تعطیل است. Holiday از دو بخش holy به معنای مقدس و day به معنای روز پدید آمده و بر روی هم به معنای روز مقدس است. دکتر حیدری ملایری در فرهنگ ریشه شناختی خود واژه ی سپنت روز را برای این مفهوم پیشنهاد نموده که به معنای روز مقدس (سپنت = سپند = مقدس) می باشد.

تعطیل
یک روز غیرکاری را گویند که در آن سازمان ها، بانک ها و دیگر نهادها بسته است. در پارسی می توان به آن « آسودروز » به معنای روز استراحت گفت.

تعطیلات
یک بازه ی زمانی که در آن افراد از کار خویش دست کشیده و به استراحت و مسافرت می پردازند. در فرهنگ ریشه شناختی، دکتر حیدری ملایری واژه ی « آسودگان » را در برابر تعطیلات پیشنهاد نموده اند.

#####

یادداشتی کوتاه از مهران سالاری (گنارگر برگه ی فیس بوک دکتر حیدری ملایری):

درود و سپاس.

یک یادآوری کوچک. اُستاهشی (توضیحی) که برای "تعطیلات" نوشته اید، که درست است، برای "تعطیل" هم است.

بانکها و سازمانها در آسودرز (تعطیل) بسته نیستند!

من و شما همکار: 

امروز اگر سپنت‌روز باشد ما هر دو کار نخواهیم کرد. بانک‌ها هم بسته اند.

فردا من کار خواهم کرد ولی‌ شما آسودروز دارید (تعطیل اید)، بانکها هم باز اند.

آسودگان (تعطیلات) به روزهایی گفته می‌‌شود، که درست نوشته اید، شما کار نمی‌‌کنید و به سفر می‌‌روید (برای ۳ هفته) من ولی‌ کار خواهم کرد، بانک‌ها هم باز اند.

سپاس فراوان از ایشان

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۴۲
مجتبی ذوالفقاری
 Dr. Adib-Soltani:

"Dear Dr. Mohammad Heydari-Malayeri
May I wish you a joyful Nowruz and a very happy New Year.


Yours Faithfully,
Dr. M.Sch. Adib-Soltani."
۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۵۰
مجتبی ذوالفقاری