رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

مشخصات بلاگ
رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

دکتر محمّد حیدری ملایری ، اخترفیزیکدانِ ایرانی نِپاهشگاه پاریس یکی از دانشمندان سرشناس جهانی در رشته هایِ اخترفیزیک و اخترشناسی ست. کشف ها و دستاوردهایِ ایشان شناخته ی دانشمندان و پژوهشگران جهان است . دکتر حیدری ملایری فزون بر اخترشناسی و اخترفیزیک فعالیت های گسترده ای در زمینه ی واژه سازی علمی فارسی و زبان شناسی دارند . دستاورد این فعالیت ها فراوا ( فرهنگ ریشه شناختی اخترشناسی و اخترفیزیک ) است . در این فرهنگ سه زبانه ، زبان فارسی هم پایِ دو زبان تراز یک جهان ، فرانسه و انگلیسی ، به پیش می رود . دلیل این هم پایی که نشان دهنده ی توان زبان پارسی است پدیدآوردن راژمانی ( راژمان = سیستم ) گسترده از وندها و ستاک ها ، بهره گیری از زبان های مادر فارسی و نیز بهره گیری از گویش های ایرانی است . به زبان دیگر ، دکتر حیدری ملایری در فرهنگ خود توانایی زبان پارسی را به اثبات رسانده است . این وبلاگ نخستین و تنها رسانه ی پارسی زبان دکتر حیدری ملایری است . در واقع این بلوگ دالان ارتباطی دوستداران دکتر حیدری ملایری با ایشان است . تازه ترین وِتار ( مقاله ) های ایشان ، متن سخنرانی ها و ... در این مکان نشر داده خواهند شد .

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

محمد حیدرى ملایرى: این (ماشین عظیم) از طرف سازمان اروپایى براى پژوهش هسته اى «سرن» ساخته شده است. پانزده سال طول کشیده٬ صدها فیزیکدان و هزاران مهندس سعى کردند این را به وجود بیاورند. (این ماشین) یک شتابگر است٬ یعنى به ذره هاى باردار شتاب مى دهد.

چیزى که ساخته شده٬ تونلى است در صد مترى زیر زمین در مرز فرانسه و سویس. پیرامون این تونل بیست و هفت کیلومتر و قطر آن سه متر و هشتاد سانتیمتر است. این تونل را به دماى صفر مطلق رسانده اند٬ یعنى منفى ۲۷۱ درجه٬ حالا به چه علت و چگونه؟

پشت این تونل٬ ۱۶۰۰ آهن ربا قرار داده اند٬ به خاطر این که بتوانند بدین وسیله میدان مغناطیسى بوجود آورند و به پروتون ها سرعت دهند٬ سرعتى نزدیک به سرعت نور.

براى گردیدن در این تونل٬ یک پروتون نود میلیونیم ثانیه وقت مى خواهد و در واقع هر ثانیه٬ یازده هزار بار دور این تونل مى تواند حرکت کند و هزینه این در حدود پنج میلیارد یورو شده است٬ از طرف کشورهاى اروپایی. حالا این براى چیست؟

براى این که حالت هاى ماده و انرژى را در انرژى هاى بسیار زیاد مطالعه کنند. انرژى هایى که تاکنون ما فیزیکدان ها به آن دسترسى نداشتیم و به چند سئوال بنیادین فیزیک پاسخ دهند.

یکى از این سئوال ها این است که چرا ذره هاى بنیادین مانند الکترون و پروتون جرم دارند؟ چرا ماده جرم دارد؟ یکى از نگره هاى فیزیک هسته اى مى گوید که این مسئله٬ بدین علت است که ذره هایى وجود دارند به نام «بوسون فیکس»٬ به نام شخصى که این را پیشنهاد کرده. و این بوسون ها٬ این ذره ها هستند که این جرم را بوجود مى آورند. آیا این ذره ها وجود دارند یا خیر؟

  • «روز ده سپتامبر (چهارشنبه)٬ براى اولین بار پروتون ها را در این شتابگر به حرکت در مى آورند٬ غیر از این آزمایش٬ آزمایشات مختلف دیگری نیز انجام می دهند و روز ۲۱ اکتبر٬ کوبش را٬ یعنى برخورد دادن پروتون ها را با هم٬ انجام مى دهند و مقصود این است که سیاهچاله میکروسکوپى به وجود آورند.»

محمد حیدرى ملایرى، اختر فیزیکدان ایرانى

نکته دیگر اینکه٬ چرا نیروى گرانشى نسبت به نیروهاى دیگر تا این اندازه ضعیف است؟ آیا فضا فقط همین سه بعد را دارد یا در انرژى هاى بسیار زیاد بعدهاى دیگرى نیز دارد؟

روز ده سپتامبر (چهارشنبه)٬ براى اولین بار پروتون ها را در این شتابگر به حرکت در مى آورند٬ غیر از این آزمایش٬ آزمایشات مختلف دیگری نیز انجام می دهند و روز ۲۱ اکتبر٬ کوبش را٬ یعنى برخورد دادن پروتون ها را با هم٬ انجام مى دهند و مقصود این است که سیاهچاله میکروسکوپى به وجود آورند.

نگرانى هایى در این مورد بوجود آمده٬ حتى تعدادى از دانشمندان به این موضوع اعتراض کرده اند و ترس آنها از نابودى کره زمین و نابودى هستى است. مى ترسند٬ این سیاهچاله٬ کره زمین را ببلعد٬ براى این که دمایى معادل یک تریلیون درجه سانتیگراد ایجاد خواهد شد.

سیاهچاله ها سه نوع هستند. یک نوع٬ سیاهچاله هاى غول پیکر که جرم آنها میلیون ها یا میلیاردها برابر جرم خورشید است و اینها در مرکز کهکشان ها وجود دارند. در مرکز کهکشان خود ما هم یکى هست.

یک نوع دیگر، سیاهچاله هاى ستاره اى هستند که پس از انفجار٬ ستاره هاى پر جرم بوجود مى آورند و جرم این ها در حدود سه یا چهار برابر جرم خورشید است. به این سیاهچاله هایى که مى خواهند مطالعه کنند، «سیاهچاله هاى میکروسکوپیک» مى گویند٬ یعنى اندازه آنها٬ به اندازه یک پروتون است٬ بسیار کوچک است و طبق قوانین مکانیک کوانتوم، هر چه این سیاهچاله ها کوچک تر باشند٬ دماى آنها بیشتر است و همانطور که اشاره کردید٬ دماى این مى تواند به میلیون ها درجه برسد٬ منتها هرچه دما بیشتر باشد٬ مدت عمر این سیاهچاله ها٬ کوتاه تر است.

این سیاهچاله ها٬ یک میلیاردیم ثانیه بیشتر دوام پیدا نمى کنند و این اتفاقى است که دائما بالاى سر ما مى افتد. ذره هاى کیهانى که از فضا مى آیند٬ با سرعت هاى نزدیک به سرعت نور٬ به سرعت به لایه هاى بالاى جو زمین برخورد مى کنند٬ به اتم ها و مولکول ها، و همین پدیده را در آنجا بوجود مى آورند و یکى از اهداف این است که مشاهده کنند آن پدیده در جو٬ به چه ترتیب صورت مى گیرد.

متاسفانه سر و صداهایى که گفتید٬ از طرف مراجع صلاحیت دار نبوده و خطرى وجود ندارد و خطر آن به اندازه برخوردهاى پرتوهاى کیهانى٬ در لایه هاى بالاى جو٬ با مولکول ها و اتم هاى جو زمین است. هیچ فیزیکدان صلاحیت دارى را پیدا نمى کنید که باعث این سر و صداها شود.

فکر مى کنید از طریق چنین تجربیاتى و پژوهش هایى روزى بشریت بتواند راز آفرینش را کشف کند؟

ما همیشه مرزها را به عقب مى رانیم٬ یعنى روزى نخواهد رسید که همه چیز را بدانیم. منتها٬ این روندى است رو به جلو و پانزده سال دیگر مى توانیم به انرژى هاى بسیار بالاتر برسیم و در آن زمان مى توانیم مطالعه کنیم که آیا٬ آن چیزى را که نگره ها و تئورى ها پیش بینى کرده اند٬ درست است یا خیر؟

قدرت مغناطیسى و درجه حرارتى که از آزمایش روز چهارشنبه ایجاد مى شود٬ با درجه حرارت مرکز زمین٬ چه رابطه اى دارد؟ بیشتر است؟

بسیار بیشتر است و حتى میلیاردها بار. از یک ثانیه و یک لحظه هم٬ کم تر دوام پیدا مى کند. این دما بسیار زیاد است و فیزیکدان هایى که این کار را کرده اند کلیه پیش بینى ها را نیز کرده اند و همان طور که گفتم٬ در تونلى انجام مى گیرد که صد متر زیر زمین است و اطراف این تونل٬ انواع و اقسام پیش بینى هاى لازم براى حفاظت٬ انجام شده است.

 

منبع از رادیو فردا

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۲ ، ۱۹:۳۶
مجتبی ذوالفقاری

آقای مهران سالاری(از آلمان) یکی از مخاطبان همیشگی این بلوگ هستند.ایشان به تازگی دست به کار جالب و پسندیده ای زده اند.کار ارزنده ی ایشان راه اندازی یک فراپال فیس بوک(farApAl-e facebook/farApAl =profile) با نام استاد محمد حیدری ملایری است که در آن به نشر واژگان دانشی پارسی می پردازند.

نشانی :https://www.facebook.com/mohammad.heydarimalayeri

در زیر رایان پیامی را می خوانیم که ایشان برای من فرستاده اند :


 "درود و آفرین به شما مجتبی ی ارجمند
دیروز من را از براه‌اندزیِ این بلاگ ازراه شما ازداییده شدم و از وتارها یِ
شما بسیار سود برده‌ام و خواهم برد . من چندی است که یکی‌ از دوست‌دارانِ
بزرگِ این دانشمند و از پیروانِ سرسختِ روشِ این دانشورِ ارزشمند ام. از این رو
از دیدنِ بلاگِ شما بسیار شاد شدم.

من نیز در راستایِ گسترش و همه‌گیریِ این روش، ترمها و واژه‌ها ازراهِ فیسبوک
ژیرا ام. به میانجیِ فرتورهایِ دارایِ این واژه‌ها من می‌کوشم دانش‌خواهان،
آشنایان و ناآشنایان به زبانِ پارسی‌ را در بارهِ این واژه‌ها و نیز فرهنگِ
استاد ملایری بیازدایم.

چند تا از این فرتور‌ها را برایِ نمونه در زیر می‌آورم.

سالاری

دست مریزاد، پِی دهید. مهر افزون باد.

مهران سالاری "

چند نمونه از فرتورهای آقای مهران سالاری :

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۲ ، ۱۹:۱۷
مجتبی ذوالفقاری