رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

مشخصات بلاگ
رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

دکتر محمّد حیدری ملایری ، اخترفیزیکدانِ ایرانی نِپاهشگاه پاریس یکی از دانشمندان سرشناس جهانی در رشته هایِ اخترفیزیک و اخترشناسی ست. کشف ها و دستاوردهایِ ایشان شناخته ی دانشمندان و پژوهشگران جهان است . دکتر حیدری ملایری فزون بر اخترشناسی و اخترفیزیک فعالیت های گسترده ای در زمینه ی واژه سازی علمی فارسی و زبان شناسی دارند . دستاورد این فعالیت ها فراوا ( فرهنگ ریشه شناختی اخترشناسی و اخترفیزیک ) است . در این فرهنگ سه زبانه ، زبان فارسی هم پایِ دو زبان تراز یک جهان ، فرانسه و انگلیسی ، به پیش می رود . دلیل این هم پایی که نشان دهنده ی توان زبان پارسی است پدیدآوردن راژمانی ( راژمان = سیستم ) گسترده از وندها و ستاک ها ، بهره گیری از زبان های مادر فارسی و نیز بهره گیری از گویش های ایرانی است . به زبان دیگر ، دکتر حیدری ملایری در فرهنگ خود توانایی زبان پارسی را به اثبات رسانده است . این وبلاگ نخستین و تنها رسانه ی پارسی زبان دکتر حیدری ملایری است . در واقع این بلوگ دالان ارتباطی دوستداران دکتر حیدری ملایری با ایشان است . تازه ترین وِتار ( مقاله ) های ایشان ، متن سخنرانی ها و ... در این مکان نشر داده خواهند شد .

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

یادداشت

يكشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۱۱ ب.ظ

زبان‌های ‌اروپایی از دو چشمه آب می‌‌خورند، یونانی و لاتین. در یونانی فوسیس (فیزیک) به چمار طبیعی است. در لاتین ناتورا این چمار را دارد. فیزیک و nature در زبان‌های ‌اروپایی دو چمارِ جدا گرفته اند و آنها را نمی‌توان با هم آلِشید (عوض کرد). زاستار در برابرِ nature گذشته شده است نه در برابر فیزیک. نباید زاستار را برای فیزیک به کار برد. درآمیختنِ آنها آشفتگی و نا پرسونی به بر می‌‌آورد. راهِ حل این است که یا فیزیک را می‌‌پذیریم یا برای آن برابرِ دیگری در فارسی می‌‌یابیم.


دکتر حیدری ملایری



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۷
مجتبی ذوالفقاری

نظرات  (۲)

فیزیک جلوه و نمودی از طبیعت یا آفریدار است . واژه گیتیک  در فرهنگ واژه یاب آورده اشده که با شناختار ( تعریف ) بالا  پرسون و ژرفا نیست . برای نمونه نیروی جاذبه یا فروکشند نمودی از کارکرد و کردار زاستار یا طبیعت است نه خود آن . در زبان عربی واژه جعل ( نَفرینش نه به مینه نفرین و لعنت  بَسکه/بلکه با پیشون  " ن" به سوی پایین ) در برابر خلق و آفرینش گُذاشته میشود.  باید کند و کاوید  و  پژوهید  چون جویندگان یابندگان اند .

درود
در جایی خواندم که استاد جنیدی به جای فیزیک چهران گفته اند؛ آیا چهران برابری دانشیک برای فیزیک است؟
پاسخ:
ایشان برابری برای فیزیک پیشنهاد نکرده اند. بنگرید به درآیه ی فیزیک :
http://dictionary.obspm.fr/?formSearchTextfield=%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%DA%A9&formSubmit=Search&showAll=1

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">