نگاهی نو به گاهشماری ایرانی - دکتر حیدری ملایری
پیشگفتار
گاهشمار ایرانی خورشیدیست، و این ویژگی را دارد که در آن سال با دو گذر
پیاپی پدیدار خورشید از هموگان (= اعتدال ⇐ پانوشت ۱) بهاری تعریف میشود.
گاهشمار ایرانی بر نپاهش (= رصد ⇐ ۲)های اخترشناختی دقیق استوار است، و
فزون براین دارای راژمان (= سیستم ⇐ ۳) اندرهلی (= کبیسه ⇐ ۴)
هوشمندانهای است که آن را از همتای اروپاییاش، گاهشمار گرگوری، با اینکه
جوانتر است، دقیقتر میکند.
این گاهشمار پیشینهای بس دراز دارد در فرهنگ ایرانی، و بویژه ژرفترین
ریشههایش به آیینهای زرتشتی میپیوندند.
این مقاله بر آن نیست که به تاریخ مفصل گاهشماری در ایران بپردازد، زیرا
پرسمانهای دیگری را فرا راه دارد. با این حال به کوتاهی کهنترین بنیادهای
این گاهشمار را باز مینماید.
خوانندگان علاقهمند میتوانند به اثرهای دیگری چون تقیزاده (۱۹۳۸)، بیرشک
(۱۳۷۳)، دانشنامهی ایرانیکا، و عبداللهی (۱۳۷۵) رجوع کنند.
گاهشمار ایرانی کنونی زاییدهی اصلاحی است که به رهبری اخترشناس، ریاضیدان،
و شاعر نامور عمر خیام (۱۰۴۸-۱۱۳۱ میلادی) در یکم فروردین ۴۵۸ هجری
خورشیدی (۲۱ مارس ۱۰۷۹ میلادی ⇐ ۵) صورت گرفته است.
از آنجا که این اصلاح به فرمان جلالالدین ملکشاه بوده، آن را گاهشمار
جلالی میخواندند.
دیسهی کنونی آن، که با تغییرهایی در گاهشمار آغازین جلالی پدید آمده، در
۱۱ فروردین ۱۳۰۴ (۳۱ مارس ۱۹۲۵) به طور رسمی در مجلس شورای ملی به تصویب
رسیده است.