رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

مشخصات بلاگ
رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

دکتر محمّد حیدری ملایری ، اخترفیزیکدانِ ایرانی نِپاهشگاه پاریس یکی از دانشمندان سرشناس جهانی در رشته هایِ اخترفیزیک و اخترشناسی ست. کشف ها و دستاوردهایِ ایشان شناخته ی دانشمندان و پژوهشگران جهان است . دکتر حیدری ملایری فزون بر اخترشناسی و اخترفیزیک فعالیت های گسترده ای در زمینه ی واژه سازی علمی فارسی و زبان شناسی دارند . دستاورد این فعالیت ها فراوا ( فرهنگ ریشه شناختی اخترشناسی و اخترفیزیک ) است . در این فرهنگ سه زبانه ، زبان فارسی هم پایِ دو زبان تراز یک جهان ، فرانسه و انگلیسی ، به پیش می رود . دلیل این هم پایی که نشان دهنده ی توان زبان پارسی است پدیدآوردن راژمانی ( راژمان = سیستم ) گسترده از وندها و ستاک ها ، بهره گیری از زبان های مادر فارسی و نیز بهره گیری از گویش های ایرانی است . به زبان دیگر ، دکتر حیدری ملایری در فرهنگ خود توانایی زبان پارسی را به اثبات رسانده است . این وبلاگ نخستین و تنها رسانه ی پارسی زبان دکتر حیدری ملایری است . در واقع این بلوگ دالان ارتباطی دوستداران دکتر حیدری ملایری با ایشان است . تازه ترین وِتار ( مقاله ) های ایشان ، متن سخنرانی ها و ... در این مکان نشر داده خواهند شد .

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

درستال به جای انتگرال

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۵۷ ق.ظ

انتگرال چیست؟


اَنتِگرال (integral) مقدار مشترک ممکن زیرینۀ مجموعه‌ای ریمانی و زبرینۀ مجموعه‌ای ریمانی یک تابع حقیقی در بازۀ مفروض است.(ویکی پدیا)

به سخن دیگر برای بدست آوردن پهنه(مساحت) زیر یک خم(منحنی)، آن را به بی شمار مستطیل کوچک بخش می کنند.(به نگاره ی زیر بنگرید) 




می دانیم که "مجموع مساحت این مستطیل های بسیار کوچک" نزدینش(تقزیب) خوبی است از پهنه ی زیر نمودار و هرچه این مستطیل ها کوچک تر باشند این نزدینش دقیق تر خواهد بود. این همان مفهوم انتگرال است یعنی تبدیل کردن یک پهنه ی نامعین به جزء های درست و صحیح برای بدست آوردن اندازه ی پهنه ی آن. درستال نیز به روشنی همین مفهوم را می رساند. از دید واژه شناسی،  انتگرال از واژه ی "integer" به معنای درست(عدد درست) گرفته شده است. ساخت درستال در فرهنگ دکتر محمد حیدری ملایری به قرار زیر است:
integral

 درست  -  دُرُستال
1) Dorostâl, from dorost "whole, complete; healthy; right," related to dorud "benediction, praise, thanksgiving," from Mid.Pers. drust "whole; healthy; well, right," drôd "health, thriving;" O.Pers. duruva- "firm, certain, immune;" Av. druua- "healthy;" cf. Skt. dhruvá- fixed, firm, immovable, lasting, certain;" Rus. zdorovyjj "healthy."

2) Dorostâl, from dorost + -âl, → -al.




موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۰
مجتبی ذوالفقاری

نظرات  (۳)

۱۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۱۲ مهراطون ناظمی
درود
پوزش مرا پذیرا با شید مهندس گرامی اندکی شتاب زدگی کردم و با جستجوی بیشتر دریافتم مراد از فازهای ماه همان lunar phases که استادملایری آنرا سیمای ماه نام گذاری کرده اند و به روشنی همه ی سیماهای ماه را بازگفته اند.با سپاس و بازهم پوزش از کاستی خودم در این باره.
۱۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۲۲ مهراطون ناظمی
با درود
در فرهنگ دکتر ملایری برابری برای اهله ی قمر یا the phases of the moon یافت نشد آیا شدنی است که استاد واژه هایی همچون اعتدال،مقارنه،مقابله و... را به یاد داشته باشند و برابرهای شایسته ای برای انها ساخته باشند اما در مورد این اصطلاح اختر شناسی زبان پارسی را بی بهره گذاشته باشند خواهشمندم راهنمایی کنید.
۱۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۴۵ مهراطون ناظمی
درود
رشته ای بر گردنم افکنده دوست     می برد هر جا که خاطر خواه اوست
بسیار شیفته کار دکتر ملایری شدم اما فسوسانه که من دستی در ادبیات پارسی و انگلیسی ندارم.
خواهشمندم درباره ی واژه های هموگش بجای معادله و واخنیده یا واخنش بجای مشتق روشنگری کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">