رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

مشخصات بلاگ
رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

دکتر محمّد حیدری ملایری ، اخترفیزیکدانِ ایرانی نِپاهشگاه پاریس یکی از دانشمندان سرشناس جهانی در رشته هایِ اخترفیزیک و اخترشناسی ست. کشف ها و دستاوردهایِ ایشان شناخته ی دانشمندان و پژوهشگران جهان است . دکتر حیدری ملایری فزون بر اخترشناسی و اخترفیزیک فعالیت های گسترده ای در زمینه ی واژه سازی علمی فارسی و زبان شناسی دارند . دستاورد این فعالیت ها فراوا ( فرهنگ ریشه شناختی اخترشناسی و اخترفیزیک ) است . در این فرهنگ سه زبانه ، زبان فارسی هم پایِ دو زبان تراز یک جهان ، فرانسه و انگلیسی ، به پیش می رود . دلیل این هم پایی که نشان دهنده ی توان زبان پارسی است پدیدآوردن راژمانی ( راژمان = سیستم ) گسترده از وندها و ستاک ها ، بهره گیری از زبان های مادر فارسی و نیز بهره گیری از گویش های ایرانی است . به زبان دیگر ، دکتر حیدری ملایری در فرهنگ خود توانایی زبان پارسی را به اثبات رسانده است . این وبلاگ نخستین و تنها رسانه ی پارسی زبان دکتر حیدری ملایری است . در واقع این بلوگ دالان ارتباطی دوستداران دکتر حیدری ملایری با ایشان است . تازه ترین وِتار ( مقاله ) های ایشان ، متن سخنرانی ها و ... در این مکان نشر داده خواهند شد .

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

بشقاب پرنده از زبان دکتر محمد حیدری ملایری

پنجشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۳ ق.ظ

رادیو فردا: آنچه را که مردم بشقاب پرنده می نامند وجود خارجی دارد یا خیر؟

دکتر مجمد حیدری ملایری: در مورد اسم  پدیده «بشقاب پرنده» چند کلمه توضیح بدهم. این نام مناسبی نیست، چون همه این اجسام به صورت بشقاب نیستند، انواع و اقسام دارند.

این نام اصلا از زبان انگلیسی می آید و برمی گردد به سال های بعد از جنگ جهانی دوم که موج پیدا شدن این نوع اشیاء راه می افتد.

 

  • الان در زبان های اروپائی، انگلیسی، فرانسه به آن می گویند «جسم های پرنده ناشناخته» و به تازگی سازمان پژوهشی فرانسه که بخشی از کارهای آن مطالعه همین پدیده است، به آن نام «پدیده هوا فضائی ناشناخته» داده است.

محمد حیدری ملایری

در آن زمان چون کسی که این اشیای نورانی را نخستین بار دید آن را بشقاب پرنده نامید، این نام هنوز استفاده می شود. او یک بازرگان آمریکائی بود به نام کنس آرنولد. او چند بار که با هواپیمای شخصی خود در حرکت بوده اینها را دیده بود.

اما الان در زبان های اروپائی، انگلیسی، فرانسه به آن می گویند «جسم های پرنده ناشناخته» و به تازگی سازمان پژوهشی فرانسه که بخشی از کارهای آن مطالعه همین پدیده است، به آن نام «پدیده هوا فضائی ناشناخته» داده است.

اینها اشکال گوناگونی دارند، مثلا کروی یا سیگارمانند. بعضی مواقع هم شکل خاصی ندارند.

ولی وجه مشترک آنها نورانی بودن این اجسام است، با سرعت زیاد حرکت می کنند و به نحو عجیبی جای خودرا تغییر می دهند،  قدرت مانور دارند، گاه به چند جسم نورانی تجزیه می شوند و غیره.

آیا قبل از جنگ جهانی دوم چنین اشیایی در آسمان دیده نشده بود؟

گرچه موج پیدایش این پدیده پس از جنگ جهانی دوم شروع شد، اما در زمان های قدیم هم این پدیده وجود داشته است.

کسانی که این پدیده را به موجودات هوشمند کیهانی که از خارج از کره زمین می آیند، نسبت می دهند، وجود بخش هائی از کتاب های قدیمی را، خصوصا تورات عهد عتیق را، انعکاسی از این بشقاب های پرنده می دانند.

مثلا در کتاب هزقیال آمده که گردونه ای از نور و آتش ظاهر می شود و فرشتگان از آن فرود می آیند.

یا در سفر پیدایش گفته می شود که خدا به زمین می آید و با اخنوق، پیامبر بنی اسرائیل قدم می زند و او را با خود می برد.

مسئله این است که به این نوشته ها نمی شود چندان اطمینانی پیدا کرد، چون بیشتر از مذهب سرچشمه می گیرند و مقدار بسیار زیادی خرافات در آنها وجود دارد و همچنین ممکن است که تبلیغاتی  باشند برای گرواندن دیگران به مذهب.

آیا تاکنون بررسی های علمی در باره جسم های پرنده ناشناخته صورت گرفته است؟

اکثر جسمهای پرنده ناشناخته منشاء طبیعی دارند و می توان آنها را با تکیه به علم توضیح داد.

تاکنون پژوهش ها و بررسی های بسیار زیادی انجام گرفته، از سوی سازمان های نظامی و امنیتی کشورهای گوناگون به ویژه آمریکا، شوروی سابق، انگلستان، فرانسه و دیگر کشورها. بارها در مورد این پدیده مطالعه کرده اند، دانشمندان، نظامیان، هواشناسان.

نخستین پژوهش ها در سال ۱۹۴۷ آغاز شد که سال ها ادامه پیدا کرد و این پژوهش ها جنبه سری داشتند، چون نظامی بودند و با توجه به جنگ سرد، آمریکائی ها نمی خواستند روس ها بدانند، روس ها نمی خواستند آمریکائی ها بدانند.

ولی اکنون این مدارک از سری بودن در آمده اند و در دسترس همگان قرار گرفته اند.

نتیجه چیست؟ 

نتیجه ای که می شود گرفت این است که نود تا نود و پنج درصد این پدیده ها منشاء طبیعی دارند، یعنی می شود این ها را با علل طبیعی توضیح داد.

مثلا انواع و اقسام خطاهای چشم، وجود پدیده های نوری که توسط ستارگان دنباله دار یا حتی سیاره های روشن منظومه شمسی ایجاد می شوند،  بعضی پدیده های جوی، بر اثر وجود بعضی از ابرهای خاص، می دانید که در جو، خصوصا جو بالا، بالون های هواشناسی بسیار زیادی در حرکت هستند که هواشناسی می کنند و داده ها را به زمین می فرستند، هواپیماهای ارتشی یا مسافری، ماهواره های گرد زمین، بعضی از اینها که خیلی مانده اند و فرسوده شده اند، تکه هائی از آنها متلاشی می شود و وارد زمین می شود و می سوزد و بعضی پدیده های خاصی را بوجود می آورد. بعضی ها را می شود توضیح داد.

یا وجود، به کار بردن تقلب و صحنه سازی و فریب کاری که بعضی اشخاص که اعتقاد دارند، اینها موجوداتی هستند که از جاهای دیگر می آیند، این صحنه ها را درست می کنند.

مواردی هم هستند که برای روان شناسان و روانکاو ها جالب است، ظاهرا بعضی اشخاص مشاهده های خود را به طور ناخودآگاه طوری بیان می کنند که هیچ ربطی با آن چیزی که دیده اند، ندارد.

اما همزمان برخی از جسم های پرنده ناشناخته را نمی توان از نظر علمی توضیح داد. درصد بسیار کمی از اینها، چهار تا پنج درصد هستند، که برای آنها توضیحی وجود ندارد و مسئله این است که اینها چی هستند؟ اشکال این است که این اجسام پرنده ناشناخته، پدیده گذرائی هستند، تکرار شدنی نیستند.

دانش ها، خصوصا دانش های دقیق مانند فیزیک و شیمی، بر پایه آزمون و تکرار پدیده ها در شرایط فیزیکی و شیمیائی خاص قرار دارند و بیشتر پیشرفت های تکنیکی که در عصر حاضر به دست آورده ایم بر مبنای همین روش است، مشاهده و آزمایش کردن و اصولا شناخت بی تکرار، امکان پذیر نیست، حتی در علوم انسانی.

مسئله این است که پدیده بشقاب پرنده، یا این اجسام پرواز کننده، را نمی شود آزمون کرد، آموخت و پی برد که چیست. طبیعتا این دلیل نمی شود که وجود این ها را به موجودات کیهانی نسبت بدهیم.

ضمن اینکه برخی وجود جسم های پرنده ناشناخته را نوعی توطئه و مخفی کاری می دانند.

 

  • نظریه دیگری هم وجود دارد، که این را توطئه ضعیف می خوانند، یعنی آمریکا یا روسیه آزمایش هائی انجام می دهند برای به وجود آوردن هواپیماها یا وسائل پرواز بسیار مدرن که نمی خواهند این را فاش کنند، نمی خواهند مردم بدانند یا اینکه این خبر به دست دشمنان آنها بیفتد.

محمد حیدری ملایری

بعضی هستند نظریه ای دارند که آنرا نظریه توطئه می نامند، یعنی معتقد هستند که از طرف دولت آمریکا توطئه ای وجود دارد ،  البته این توطئه قوی است.

دو نوع توطئه وجود دارد، ضعیف هم وجود دارد. به این معنا که آمریکائی ها یا روس ها می دانند که اینها موجوداتی هستند که از کره های دیگر می آیند، منتهی به علت پیآمدها یا هرچیز دیگری ، نمی خواهند بگویند.

نظریه دیگری هم وجود دارد، که این را توطئه ضعیف می خوانند، یعنی آمریکا یا روسیه آزمایش هائی انجام می دهند برای به وجود آوردن هواپیماها یا وسائل پرواز بسیار مدرن که نمی خواهند این را فاش کنند، نمی خواهند مردم بدانند یا اینکه این خبر به دست دشمنان آنها بیفتد.

بالاخره تحت شرایطی می توان نتیجه گرفت که شاید این اجسام پرنده ناشناخته زیست هوشمند یا موجودات کیهانی باشند؟

اصولا زیست عبارت از سازمان گرفتن بسیار پیچیده و پیشرفته ماده در مکانی که امکان رشد داشته باشد و این مکان مناسب سیاره ها هستند که به گرد ستارگان می گردند.

زمین خود را درنظر بگیریم، زیستی که در این زمین وجود دارد، انسان ها، حیوانات، گیاهان، از مواد و عناصر شیمیائی تشکیل شده که اصولا در درون ستارگان به وجود آمده اند .

کربن و اکسیژنی که در بدن ما هست، میلیاردها سال پیش در دل ستارگان به وجود آمدند و به بیرون پرتاب شدند و با فراروند بسیار پیچیده ای بعداسرد شدند، ابرهائی شدند، ستارگان دیگری از آنها به وجود آمدند، مثلا خورشید ما که برگرد آن هم سیاره هایی بوجود آمده و بعد جاندار به وجود آمده، سپس جاندار پیشرفته و به این ترتیب.

در کل منظومه شمسی تنها در زمین زیست هوشمند وجود دارد. اگر موجودات هوشمندی در کهکشان ما وجود داشته باشند، هیچ نشانه ای از سفر آنها به زمین یا کره ماه در دست نیست.

در کهکشان ما دویست میلیارد ستاره وجود دارد و بیشتر این ستاره ها هرکدام، چندین سیاره دارند. خورشید ما تقریبا پنج میلیارد سال پیش به دنیا آمده و وجود ما انسانها ثابت می کند که پنج میلیارد سال پس از پیدایش ستاره ای مانند خورشید، زیست هوشمند در یکی از سیاره های او پیدا شده. [که این زیست هوشمند انسان های روی کره زمین هستند.]

بنا بر این اگر خود [انسان ها] را ملاک بگیریم، می شود انتظار داشت که همه ستارگانی که از نوع خورشید هستند و پنج میلیارد سال از سن آنها می گذرد، در اطراف آنها سیاره هائی وجود داشته باشد که در آنها زیست هوشمند بi وجود آمده  است.

ولی به احتمال زیاد این داستان به این سادگی ها نیست، چون حتی در منظومه خورشیدی، زیست هوشمند تنها در زمین وجود دارد، یعنی تنها در یکی از سیاره ها.

وجود زیست هوشمند در زمین ممکن است که تا حدود زیادی مدیون تصادف باشد و یکی از این تصادف ها وجود کره ماه است. وجود کره ماه باعث می شود که محور چرخش زمین ثابت بماند . اگر ماه نبود، پس از هر چند میلیون سال قطب، استوا می شد و استوا، قطب می شد، یعنی تغییرات دما در کره زمین آنچنان زیاد می شد، که شرایط برای ادامه یافتن و تکامل پیدا کردن و بصورت پیشرفته در آمدن زیست، از بین می رفت.

مریخ و زهره چنین ماهی را ندارند و شاید به همین دلیل است که در آنها امکان توسعه و ادامه یافتن حیات زیست، به صورت پیشرفته، امکان پذیر نبوده است.
  
فرض کنیم که موجودات هوشمندی در کهکشان ما وجود داشته باشند، نزدیک ترین ستاره به ما چهار و سه دهم سال نوری از ما فاصله دارد، نور با سرعت سیصد هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می کند، مثلا از خورشید به ما پس از هشت دقیقه سفر که ۱۵۰ میلیون کیلومتر است، به زمین می رسد.

با این وصف نور نزدیکترین ستاره چهارسال و چهار ماه وقت می خواهد تا به زمین برسد.

اگر فضاناوی را درنظر بگیریم که دارای بهترین تکنولوژی های کنونی باشد و حتی از آن چیزی که داریم بهتر، چهل هزار سال وقت می خواهد تا ما این سفر را انجام بدهیم یا آنها همین سفر را انجام دهند و به ما برسند.

حتی برای تمدنی که بسیار پیشرفته تر از ما باشد، تامین انرژی برای چنین سفری زیاد آسان نخواهد بود و واقعا بسیار سخت است، حتی اگر از انرژی هسته ای و از انرژی های نامتداول استفاده شود.

 

  • تنشی که وجود دارد بین کشورهای دیگر و ایران، ممکن است که کسانی به خصوص آمریکا، ناوهای بی سرنشین را دارد آزمایش می کند و حتی تکنولوژی های جدیدی را، به خاطر شناسائی یا شاید حتی آزمایش پی بردن به اینکه تا چه اندازه ایرانی ها هشیار هستند و می توانند اینها را تشخیص بدهند یا نه.

محمد حیدری ملایری

بنابراین، اشکالات اساسی برای سفرهای بین ستارگان وجود دارد و هیچ کس دلیلی ندارد که نزدیک ترین ستاره، شرایط لازم برای زیست پیشرفته داشته باشد و اگر این زیست پیشرفته وجود دارد، باید از جاهای دورتر آمده باشد.

فرض کنیم که چنین تمدنی به زمین رسیده باشد، پس ما باید در اینجا پایگاهی از آنها را ببینیم، در کره زمین یا در ماه، برای اینکه اینها نمی توانند هر روز بروند و بیایند و با پیشرفت هائی که تابه حال کردیم، نه در کره زمین، نه در کره ماه و نه در مریخ، در هیچ کدام از اینها، نشانی از پایگاه های وجود موجودات بسیار هوشمند مشاهده نشده اند.

برخی از رسانه ها، از جمله واشنگتن پست، جسم های پرنده ناشناخته و اشیائی نورانی بر فراز ایران را هواپیماهای بی خلبان آمریکائی می دانند که برای جمع آوری اطلاعات و شناسائی، در ارتفاع بسیار زیاد پرواز می کنند. شما چه فکر می کنید؟

هر چند که  با دیدن یک یا چند تصویر از یک شیئ نورانی، نمی توان به ماهیت آن پی برد ولی آن چیزی را که شما به آن اشاره می کنید، کاملا فکر می کنم که امکان پذیر است.

یعنی این پدیده ها که چند سال پیش هم در شمال ایران، در اطراف آذربایجان چنین چیزی دیده شده بود، این کاملا امکان پذیر است و با توجه به اوضاع و احوالی که الان هست، تنشی که وجود دارد بین کشورهای دیگر و ایران، ممکن است که کسانی به خصوص آمریکا، ناوهای بی سرنشین را دارد آزمایش می کند و حتی تکنولوژی های جدیدی را، به خاطر شناسائی یا شاید حتی آزمایش پی بردن به اینکه تا چه اندازه ایرانی ها هشیار هستند و می توانند اینها را تشخیص بدهند یا نه.

به نظر من، البته من ندیدم و فقط یک عکس دیدم، فکر می کنم از بین همه این امکان هایی که راجع به آن صحبت کردیم، این امکان آخر، شاید نود و پنج درصد بیشتر دلیل باشد برای توضیح دادن این پدیده.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۹
مجتبی ذوالفقاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">