رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

اخترشناس و اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس

مشخصات بلاگ
رسانه ی پارسی زبان دکتر محمد حیدری ملایری

دکتر محمّد حیدری ملایری ، اخترفیزیکدانِ ایرانی نِپاهشگاه پاریس یکی از دانشمندان سرشناس جهانی در رشته هایِ اخترفیزیک و اخترشناسی ست. کشف ها و دستاوردهایِ ایشان شناخته ی دانشمندان و پژوهشگران جهان است . دکتر حیدری ملایری فزون بر اخترشناسی و اخترفیزیک فعالیت های گسترده ای در زمینه ی واژه سازی علمی فارسی و زبان شناسی دارند . دستاورد این فعالیت ها فراوا ( فرهنگ ریشه شناختی اخترشناسی و اخترفیزیک ) است . در این فرهنگ سه زبانه ، زبان فارسی هم پایِ دو زبان تراز یک جهان ، فرانسه و انگلیسی ، به پیش می رود . دلیل این هم پایی که نشان دهنده ی توان زبان پارسی است پدیدآوردن راژمانی ( راژمان = سیستم ) گسترده از وندها و ستاک ها ، بهره گیری از زبان های مادر فارسی و نیز بهره گیری از گویش های ایرانی است . به زبان دیگر ، دکتر حیدری ملایری در فرهنگ خود توانایی زبان پارسی را به اثبات رسانده است . این وبلاگ نخستین و تنها رسانه ی پارسی زبان دکتر حیدری ملایری است . در واقع این بلوگ دالان ارتباطی دوستداران دکتر حیدری ملایری با ایشان است . تازه ترین وِتار ( مقاله ) های ایشان ، متن سخنرانی ها و ... در این مکان نشر داده خواهند شد .

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

بنا بر آخرین گزارش‌ ناسا سرانجام گویا تکلیف یکی از بحث ‌برانگیزترین موضوعات علم ستاره‌شناسی روشن شده است؛ آندرومدا کهکشان راه شیری را نابود می کند!

پس از یک قرن بحث و جدل و فرضیه‌های مختلف پیرامون سرانجامِ دو کهکشانِ "راه شیری" و "آندرومدا"، دانشمندان ناسا خاطرنشان ساخته‌اند که کهکشان آندرومدا که با سرعت بسیار زیادی به سوی کهکشان ما- کهکشان راه شیری- در حرکت است، در کمتر از چهار میلیارد سال دیگر، سرانجام با کهکشان ما برخورد خواهد کرد و یکی از بزرگ‌ترین فجایع گیتی را سبب خواهد شد.

به گزارش رادیو فرانسه، دکتر محمد حیدری ملایری، اخترفیزیکدان نپاهشگاه پاریس درباره این موضوع مهم می گوید: کهکشان ما، "راه شیری"، نزدیک به 200 میلیارد ستاره دارد که خورشید یکی از ستارگان آن است. در همسایگی کهکشان ما، کهکشان دیگری وجود دارد به نام "آندرومدا" که در فاصله‌ی دوونیم میلیون سال نوری قرار گرفته است. یعنی نور که با سرعت 300هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند، دو میلیون و 500هزار سال وقت لازم دارد تا به ما برسد. آندرومدا کمی از کهکشان ما بزرگ‌تر است.

 در حدود 100 سالی است که می‌دانیم آندرومدا به سوی کهکشان ما در حرکت است، اما نمی‌دانستیم که آیا با کهکشان ما برخورد می‌کند یا از کنار آن رد می‌شود. خبر جدید در این باره که به آن اشاره کردید، این است که اخترشناسان پس از چند سال رصد با تلسکوپ فضایی "هابل"، به این نتیجه رسیده‌اند که این دو کهکشان با هم تصادف خواهند کرد.

در این پژوهش جدید، سوی حرکت آندرومدا به خوبی مشخص شده است. بنا به این پژوهش ‌ها، آندرومدا هم‌اکنون با سرعت 400هزار کیلومتر در ساعت یا 120 کیلومتر در ثانیه به سوی ما می‌آید و در حدود چهار میلیارد سال دیگر با کهکشان ما برخورد خواهد کرد. در این برخورد، ستارگان هریک از این کهکشان‌ها به درون کهکشان دیگر رانده می‌شوند، مثل مولکول‌های دو گاز که با هم درمی‌آمیزند.

این‌که خورشید ما با ستاره‌ی دیگری از آن کهکشان برخورد کند، ممکن است، ولی احتمالش کم است. خطر جای دیگری است. بر اثر نیروهای گرانشی که هسته‌های این کهکشان‌ها بر هم وارد می‌کنند، مدارهای ستارگان تغییر خواهند کرد. خورشید ما هم‌اکنون در فاصله‌ی 30هزار سال نوری از مرکز کهکشان به گرد آن در حرکت است و هر 200 میلیون سال یک بار، مرکز کهکشان را دور می‌زند. بر اثر برخورد این دو کهکشان با هم، خورشید به ناحیه‌های بیرونی پرتاب خواهد شد. ممکن است که در این پرتاب زمین و دیگر سیاره‌ها مدارشان را به گرد خورشید حفظ کنند، ممکن هم هست که سیاره‌ها، از جمله زمین، هریک به سویی پرتاب بشوند...

البته تا چهار میلیارد سال دیگر هیچ معلوم نیست که هنوز کره‌ی زمینی وجود داشته باشد یا در آن موجودهای هوشمندی زندگی کنند.

این دو کهکشان رفته رفته در هم فرو خواهند رفت و پس از دو میلیارد سال، یعنی شش میلیارد سال دیگر، در هم کاملاً ادغام خواهند شد و کهکشان بزرگ‌تری را به وجود می‌آورند که بیضی‌‌وار است، یعنی به شکل توپ راگبی. این نوع برخوردها بین کهکشان‌ها، پدیده‌ای عادی در گیتی است.

هم‌اکنون به کمک تلسکوپ‌ها بسیار تواناتر امروزی، صدها مورد پیدا کردیم که کهکشان‌ها در حال تصادف با هم هستند. کهکشان‌های بزرگ با هم تصادف می‌کنند و کهکشان‌های بیضی‌وار را به وجود می‌آورند. اگر یکی از این کهکشان‌ها کوچک باشد، کهکشان بزرگ‌تر آن را می‌بلعد. به این پدیده " کانیبالیسم کهکشانی"  می‌گویند.

دکتر حیدری ملایری، در مورد همسایه‌ های دیگر کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومدا و اینکه آیا ما می‌توانیم این کهکشان را بدون استفاده از تلسکوپ در آسمان مشاهده کنیم، می گوید: کهکشان آندرومدا را می‌شود بدون دوربین دید. البته نزدیک‌ترین کهکشان به ما نیست. دو کهکشان دیگر وجود دارند که از آندرومدا به کهکشان ما نزدیک‌ترند، ولی اندازه‌شان بسیار کوچک‌تر از آندرومدا است. به آن‌ها "ابرهای بزرگ و کوچک ماژلانی" می‌گویند و در نیم‌کره‌ی جنوبی دیده می‌شوند. در واقع، آندرومدا دورترین جسم یا براختی است که با چشم برهنه می‌توانیم ببینیم؛ البته به صورت لکه‌ی ابری بسیار کوچکی.

این را هم باید گفت که کهن‌ترین سندی که در آن به این کهکشان اشاره شده، کتاب "صورالکواکب" صوفی، اخترشناس ایرانی سده‌ی دهم میلادی است. در آن کتاب، صوفی به وجود "ابری کوچک" اشاره می‌کند در نقطه‌ای از آسمان. البته نه صوفی و نه هیچ اخترشناس دیگری، تا آغاز سده‌ی بیستم نمی‌دانست که این جسم، جسم‌ابرمانند، چیست. نخستین کسی که توانست به چیستی آن پی ببرد، اخترشناس امریکایی، «ادوین هابل» بود، در سال 1923 که ثابت کرد این جسم کهکشانی است بیرون از کهکشان خودمان، در فاصله‌ای بیش از دو میلیون سال نوری.

اما در باره‌ی نام این کهکشان؛ این کهکشان را« آندرومدا» می‌گویند، چون در صورت فلکی یا هم‌اختران آندرومدا قرار داد. آندرومدا نامی است که یونانیان باستان به این صورت فلکی داده‌اند. در افسانه‌های یونانی "آندرومدا" شاهدختی بود که به سببی می‌خواستند او را قربانی کنند. دست‌هایش را با زنجیر به صخره‌ای در کنار دریا بسته بودند تا طعمه‌ی هیولایی دریایی بشود، ولی پرسئوس او را نجات می‌دهد. یونانیان باستان معتقد بودند که آندرومدا به آسمان رفته و می‌پنداشتند که چند ستاره‌ی آسمان که کنار هم قرار دارند، شکل او را به وجود آورده‌اند. به همین سبب، این ناحیه‌ی آسمان یا صورت فلکی را آندرومدا می‌نامیدند.

حیدری ملایری، در مورد فرضیه‌ی "بیگ بنگ" و آفرینش گیتی، (کهکشان‌ها از یک‌دیگر دور می‌شوند) و اینکه حال با این فرضیه چرا کهکشان راه شیری ما و کهکشان آندرومدا، با هم برخورد کنند، توضیح می دهد: کهکشان ما با 30 کهکشان همسایه‌ی دیگر، گروه یا خوشه‌ای را به وجود آورده‌اند که به آن "خوشه‌ی محلی" می‌گویند. مهم‌ترین کهکشانهای این گروه کهکشان "آندرومدا" یا کهکشان خودمان "راه شیری" است. قطر این خوشه‌ی کهکشانی شش میلیون سال نوری است. خوشه‌ی محلی ما عضوی است از یک خوشه‌ی بزرگ‌تر به قطر 100 میلیون سال نوری که از صدها خوشه‌ی کهکشانی درست شده و به آن "ابرخوشه‌ی محلی" می‌گویند. بزرگ‌ترین گروه این ابرخوشه، از هزاران کهکشان ساخته شده است و فاصله‌اش از خوشه‌ی محلی ما 60میلیون سال نوری است.

در گیتی، میلیون‌ها ابرخوشه‌ی کهکشانی وجود دارند و این ابرخوشه‌ها هستند که از هم دور می‌شوند. در درون خوشه‌های کهکشانی، برخی کهکشان‌ها به هم نزدیک می‌شوند، برخی از هم دور. همگی دست‌خوش نیروهای گرانشی هستند. ابرخوشه‌ها از هم دور می‌شوند، چون فاصله‌ی بین آن‌ها بسیار زیاد است و نیروی گرانشی تأثیرش را از دست می‌دهد. نیرویی که در این فاصله‌های بسیار زیاد چیرگی پیدا می‌کند، نیروی انفجار آغازین گیتی (بیگ بنگ) است که ماده را از هم دور می‌کند.

گفتن این‌که کهکشان‌ها بر اثر بیگ‌بنگ از هم دور می‌شوند، نوعی خلاصه کردن است. دقیق‌تر این است که بگوییم ابرخوشه‌های کهکشانی از هم دور می‌شوند

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۹
مجتبی ذوالفقاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">